»Far Cry 3: Classic Edition – Recenzja (PS4)

Far Cry 3 to jedna z moich ulubionych gier wydanych przez firmę Ubisoft . Gdy tylko usłyszałem wiadomość o przeniesieniu tej zacnej historii na PS4/XOne byłem pozytywnie zaskoczony. Tym bardziej, kiedy posiadacze Season Passa do piątej odsłony gry dostawali trójkę w pakiecie. Pobrałem, odpaliłem, nawet splatynowałem, ale… coś ostatecznie nie trybiło. Co w takim razie poszło nie tak?

Bohaterem Far Cry 3 jest Jason Brody, który wybywając na tropikalne wakacje wraz z rodziną, dziewczyną i przyjaciółmi wpada w ręce piratów. Po ucieczce z obozu jeńców naszym zadaniem jest oczywiście uratowanie jego bliskich. Brzmi jak historyjka z typowego filmu akcji, lecz samo przedstawienie bohaterów, a raczej antagonistów, jest imponujące. Wrogowie wpadają w pamięć ze względu na swój niepowtarzalny charakter – w szczególności gwiazda gry Vaas Montenegro. Każdy z nich ma swoje motywacje, back-story i cele, co czyni ich bardziej realnymi bohaterami, niż w typowych grach akcji.Oczywiście główny bohater również ma swój indywidualny charakter. Nie należy do typowych cichych ludzi typu Gordon Freeman w „Half-life” czy świeżak z „Far Cry 5”. Jason jest wygadany, ma swój wizerunek i da się go lubić. Tym bardziej kiedy przez całą grę widzimy jego przemianę z „maminsynka” w dorosłego mężczyznę.  Ową zmianę dostrzegamy poprzez zachowanie płynące z wydarzeń z gry oraz doświadczenie wyrażone przez „dziary” na rękach.

Główny bohater został obdarzony tatuażem zwanym Tatau, który reprezentuje nabyte umiejętności przydatne do przeżycia w dżungli. Od krwawych eliminacji przeciwników, po takie umiejętności jak tworzenie większych dawek lekarstw, zwiększona wytrzymałość itp. Doświadczenie zdobywamy poprzez wykonywanie misji fabularnych jak i pobocznych, widowiskowe eliminacje wrogów, odbijanie posterunków, wdrapywanie się na wieże radiowe oraz znajdywanie artefaktów, listów i kart pamięci. Za każde wykonane interakcje otrzymujemy wspomnianego expa, pieniądze, nowe bronie, lokalizacje na mapie oraz bezpieczeństwo plemienia Rakyat. Ponadto w „wolnym czasie” możemy zagrać partyjkę w pokera, porzucać nożami do tarczy bądź pokręcić się po terenie, żeby upolować solidną zwierzynę.  Sam teren jest obfity w tropikalną dżunglę, jednak przyjdzie także czas, żeby rozejrzeć się po starożytnych ruinach rodem z filmów Indiany Jonesa, albo odwiedzić slumsy, wioski i okoliczne obozy.

Jednakże po kilkugodzinnej wojaży i skończeniu gry, ostatecznie byłem mocno zawiedziony… Dlaczego? Far Cry 3: Classic Edition zasługiwał na znacznie więcej miłości od strony twórców. Nie spodziewałem się przerzucenia gry na najnowszą wersję silnika Dumia Engine, lecz na solidne poprawki w animacji oraz frameratu na konsoli PS4. Niestety, gra tnie jak cholera oraz często spotykamy się z okropnymi, wręcz szpetnymi animacjami postaci. Nie żartuje. Chodząc po jaskiniach w poszukiwaniu artefaktów, gra była czasami wręcz niegrywalna. A zbliżenie kamery na postaci przedstawia, że gra ma już swoje lata. Widoczny jest również pop-up tekstur, szczególnie bolesne jest to, kiedy wkraczamy do miast albo do zamkniętych pomieszczeń. To jest wielki minus dla ubi, gdyż owy tytuł na PS4 mógłby wyciągnąć spokojnie 60 fps przy rozdzielczości 1080p (gram na standardowej plejce). Jest to także bardzo ubogi port gry – zostaliśmy również pozbawieni multiplayera oraz misji co-opowych. Bardzo mnie to smuci, gdyż multiplayer był całkiem przyjemny i moim zdaniem znacznie grywalniejszy, niż w najnowszej piątej odsłonie gry. A na przejście misji coopowych nastawiałem się już razem z dwoma innymi kolegami. Trudno.

Czy polecam Far Cry 3: Classic Edition? Może na przecenie albo za sprawą Season Passa. Gdybym oceniał samą jakość portu, moja ocena z pewnością byłaby o cztery oczka niższa w porównaniu do samej gry. Jednakże sama produkcja Ubisoft Montreal jest wciąż niesamowita, ze względu na swój klimat oraz historię i nadal się broni grywalnością od 2012 roku.

Plusy
  • Historia
  • Otwarty świat
  • Wciągające
Minusy
  • Brak multiplayera
  • Brak misji co-opwych
  • Słaby port

Ocena końcowa: 8-/10

Dziękujemy firmie Ubisoft za udostępnienie egzemplarza gry!

Autor: Mkali_Vector
Data: 21 czerwca 2018, 21:33

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *