»DARIUSBURST: Chronicle Saviours – recenzja (PC)

logo
 
Seria Darius nigdy nie była bardzo popularna w Europie i Ameryce, lecz zatwardziali fani Gradiusa z pewnością ją kojarzą, a w Polsce znajdzie się tych trzech fanów. Może nawet czterech, gdyż poziomem trudności gra chwyciła mnie za serduszko i na pewno będę wyglądał za kolejną częścią tego shmupa.

Na początku słówko wyjaśnienia dla niewtajemniczonych. Seria Darius to shoot’em upy, za które odpowiada znana nam wielu firma Taito. Jest to bardzo popularny cykl – szczególne na arcade’ach – z którego pierwszymi częściami możemy zapoznać się w każdej chwili za sprawą Virtual Console albo wyszukując starych kopii wydanych na ZX Spectrum, Amigę czy SNES-a na targach rupieci bądź allegro/Ebayu/amazonie. Darius Burst: Chronicle Saviours, czyli omawiana przeze mnie produkcja, to rozszerzona wersja Dariusbursta (wydanego pierwotnie na konsolkę PSP) specjalnie na Vitę, PS4 oraz poczciwego peceta. W moje łapki dorwała się wydanie właśnie na to ostatnie, które na Steamie trzyma cenę 45,99 eurasów. Dość dużo jak na shmupa? Powiem szczerze, w tym momencie krzyczy mój wewnętrzny „polaczek cebulaczek” i raczej nie dałbym tyle kasy za tego typu produkcję. 20 eurasów za port shmupa to chyba maksymalna ilość pieniędzy, jaką byłbym w stanie poświęcić, prędzej raczej znalazłbym aukcję z wersją na PSP. Albo poczekał na promocję… może kiedyś będzie w bundlu…

1797835

Skupmy się może na tym, co nam gra oferuje! Otóż Darius Burst: Chronicle Saviours jest podzielone na dwa „tryby”: AC (Another Chronicle) oraz CS (Chronicle Saviours). Another Chronicle to bardzo wierny port gry, posiadający standardową, oryginalną rozgrywkę, oraz Ex Mode, który podbija poziom trudności (sęk w tym, że w trybie original jest trudno… bardzo trudno). Oczywiście rozgrywka jest standardowa dla shmupów: latasz stateczkiem, rozwalasz przeciwników oraz różne przeszkody, zbierasz power-upy – standard. Ciekawostka polega na tym, że gra pozwala na wyświetlenie gry na ultraszerokim monitorze, który powiększa możliwości tytułu. Posiadacze zwykłych monitorów, Vity oraz PS4, będą widzieć zwykłe czarne paski na górze i dole ekranu. Może troszkę śmiesznie się o tym czyta, ale jakbyście zobaczyli to na żywo, to z pewnością poczulibyście tę „arcadowość”. Jest to również gra, którą przechodzi się po kilka razy, gdyż po każdym etapie wybieramy poziom, do którego mamy lecieć. A w każdym obszarze czeka na nas nowy boss, nowi przeciwnicy i nowe niebezpieczeństwa. Wspomniałem już o bossach? Otóż walki z nimi, jak na shmupa, są naprawdę epickie. Sam design przeciwników powoduje opad szczęki. Niby latająca ryba, ale wiesz że to przeciwnik – groźny przeciwnik, gdyż sadzi pociskami jak kawaleria z minigunami i niekończącą się amunicją.

Chronicle Saviours to nowa kampania stworzona specjalnie dla rozszerzenia i oferuje 200 misji do wykonania. Zawiera ona ponad 3000 poziomów. Każdy z nich jest inny, różnią się długością, trudnością i rodzajem gry. Czasami masz króciutki trudny poziom, a chwilę potem skrajnie nużący, w którym trzymasz palec na przycisku od strzału i nic więcej. Różnorodność, tyle.

Nie mogę oczywiście zakończyć recenzji bez wspomnienia o najmocniejszym aspekcie gry – muzyce. Ta jest jest GE-NIA-LNA – sami posłuchajcie!
Grafika nie powala, ale nie będę dużo oczekiwał od shmupa. Nie mam przynajmniej takiego oczopląsu jak przy Beat Hazard, więc dla mnie to jest duży plus.

Podsumowując, chociaż nie jestem typowym fanem tego typu gier, to wsiąkłem w uniwersum Dariusz, hehe, Bursta. Zwłaszcza, że tytuł pozwala na kooperację z maksymalnie czterema osobami, więc rywalizacja, bądź wspólne masakrowanie przeciwników przy piwerku jest jak najbardziej wskazana :D

Plusy
  • Muzyka
  • Wymagająca
  • Tryb Cooperacji
  • Idealna nawet na krótsze sesje
  • Bossowie
Minusy
  • Cena :///
  • Nie domaga czasem na pecetach.

Ocena końcowa: 8-/10

Dziękujemy firmie Degica za udostępnienie egzemplarza gry!

Autor: Mkali_Vector
Data: 15 lutego 2016, 18:10

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *